Funderar så mycket

Jag funderar på vad jag vill bli när jag blir stor, hur ska man veta vad man vill bli när det finns så många valmöjligheter? Även om mina betyg inte är så bra (13,74) så har jag alltid möjligheten till att få det att bli bättre. Jag skulle nästan kunna göra vad som helst, jag tror det är det som får en att bi så förvirrad i denna värld. INGET är omöjligt! Förr så blev man det som ens förälder oftast arbetade med, även nu är det ofta att man går i sina fäders fotspår.
Tre år på gymnasiet känns också väldigt bortkastade, man försöker välja en linje som kan vara bra för en om man ska plugga vidare. Egentligen ska man bara välja det man verkar tycka vara kul, jag kanske inte är allt för besviken över min utbildning. Men jag måste ändå plugga vidare för att bli någonting, just nu får jag bara "skit" jobb.
Sen kräver arbetsgivaren att man ska ha erfarenhet och till och med vissa program på högskolan kräver arbetsliverfarenhet. Hur ska man få det om man inte kan få jobb för att man måste ha utbildning? Krångligt system det där. Det gäller alltså att ha kontakter för att komma in på något, och då kan det ofta vara något som man inte ens vill göra.
Jag till exempel trodde när jag började handel att arbeta på kontor var någonting för mig, nu efter några år på mitt kontor har jag insett att så kul är det inte. Även om alla jobb har både för och nackdelar så tror jag nog ändå att mitt jobb har fler fördelar än nackdelar. Fast visst trodde jag nog allt att ett års arbetande efter studenten skulle få mig att komma på vad jag vill göra.
Är inne på kurator, men skulle mitt psyke klara av det? Tror inte det efter allt som har hänt, iofs kanske jag blir starkare om jag får läka...
Vad vill ni göra? Vad har ni för drömmar om vilket arbete ni vill ha?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0